Monday, March 8, 2010

katakan tidak pada stress...

Today aku nak share something yang maybe bermanfaat untuk sesiapa yang terbaca this entry or untuk diri aku sendiri di masa akan datang. Obviously, hidup kita pasti akan didatangi ms/mr/mdm stress yang sangat la kepochi nak bertenggek kat orang2 sekeliling. So, apa ek yang korang buat kalau berada dalam keadaan stress? Setiap orang pasti punya pendapat yang berbeza-beza... So let's take a look at my own solution to heal my stress.

(numbering ini tidak mengikut urutan@favoritism...harap maklum)

1. Mengemas rumah. Oh, ini akan aku buat tanpa disuruh-suruh kalau aku tgh stress, tapi kalo tak, errr, agak liat ar jugak. Huhu... As for today, terasa diri dah sempurna jadi housewife. Aku kemas bilik habis-habisan, basuh baju, lipat baju, even selipar pakai kat dalam rumah pun aku basuh jugak, terlampau rajin punya pasal. Haha.
2. Makan. Yes, this is one of therapy. Makan akan tukar mood menjadi happy. Tapi awas, jangan terlebih makan sudah, nanti kau pulak stress bila berat badan dah naik. *mcm refer kt diri sendiri je aku ni.haha*
3. Shopping. Fuhh, this is woman’s most favourite activity. Semua memang harap maklum bend ani. Even kalau tak stress pun cakap jugak stress n straightaway cakap nak pergi shopping, padahal kau memang nak pergi shopping kan. Haha.
4. Tidur. Yang ni senang dan jimat. Barang2 yang perlu hanyalah katil yang empuk, bantal yang fluffy dan diri sendiri. So, kalau tengok aku asyik tidur je jangan salahkan aku k, salahkan stress. Hehe.
5. Menyanyi. Oh yang ni aktiviti yang harus aku buat kalau takde roommate di bilik. Bukak lagu favourite and melalak la kau puas2. Selagi orang keliling x sound, itu petanda yang peaching ko masih ikut tempo. So nyanyilah sampai ko dah dapat maki hamun barang sebakul dua. hIhi…
6. Mengumpat. Oh ini mungkin bahaya, tapi kadang2 ia berlaku tanpa sedar jika ada partner in crime yang join sekaki. Tapi harus dielak sama sekali. Lakukan hanya untuk subjek2 yang anda rasakan berbaloi untuk diumpat. Haha. Tapi, perbuatan ini adalah atas tanggungjawab sendiri ye.... ^^
So, sekian tips dari Mak Joyah... Selamat mencuba dan amal-amalkan.... P.E.A.C.E.N.O.W.A.R ..


No comments: